Dimensions metalverbals dels Videotutorials per a l’Ensenyament de Llengües: anàlisi de corpus i disseny d’itineraris
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.34.28748Resum
Aquest article explora el Videotutorial per a l’Ensenyament de Llengües (VEL), una eina emergent en la didàctica de llengües, analitzant-ne les característiques, les potencialitats i les limitacions. L’estudi es fonamenta en l’anàlisi de l’ús del VEL, que s’ha incrementat significativament a partir de la pandèmia. Mitjançant l’anàlisi d’un corpus de 24 canals de VEL, i de 72 VEL en total, en català, en anglés, en francés i en portugués; s’hi detallen les regularitats d’aquest hipergènere de text multimodal i se’n proposa una modelització didàctica. Es considera que els VEL poden ajudar al desenvolupament del pensament metaverbal i a l’aprenentatge autònom en el marc del treball de la interacció i de la multimodalitat en la pràctica docent. El treball conclou amb la proposta d’itineraris didàctics que integren els videotutorials en processos d’aprenentatge més amplis i efectius, a partir del projecte de VEL Apunts de Llengua de la televisió pública valenciana À Punt.
Descàrregues
Referències
Buckinham, David. (2019). Teaching media in a ‘post-truth’ age: fake news, media bias and the challenge for media/digital literacy education, Culture and Education, 31: 213-231.
Charaudeau, Patrick. (1997). Le discours d’information médiatique. La construction du miroir social. Nathan.
Consell d’Europa. (2001). Marc Europeu Comú de Referencia (MCER). Cervantes https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Consell d’Europa. (2018). Companion Volume with new Descriptors https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
De Pietro, Jean-François i Schneuwly, Bernard (2003). Le modèle didactique du genre: un concept de l’ingénierie didactique. Recherches en didactiques, 3, 27-52. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:32539
Dolz, Joaquim. (2000). Las actividades metaverbales en la enseñanza de los géneros escritos y orales. En Camps, A. i Milian, M. El Papel de la Actividad Metalingüística en el Aprendizaje de la Escritura. Rosario: Homo Sapiens.
Dolz, Joaquim. (2022). L’obstacle dans l’enseignement des langues : conceptualisation et opérationnalisation didactique. En: Les obstacles dans l’enseignement des langues et dans la formation des enseignants. Ginebra: LL. p. 300-310.
Dolz, Joaquim i Gagnon, Roxanne. (2021). “Vulgarisation scientifique ou transposition didactique ? Une réponse par l’analyse de pratiques de formation”, Repères, 63: 105-122. https://journals.openedition.org/reperes/4183?lang=fr#tocto2n3
Ferrer, Montserrat, Escrivà, Rosa i Lluch, Gemma. (1994). Per a convéncer. Generalitat Valenciana, Tabarca i Tàndem.
Ferrer, Montserrat i Lluch, Gemma. (1994). Per a narrar. Tabarca i Tàndem.
Ferrer, Montserrat, Escrivà, Rosa i Lluch, Gemma. (1994). Per a argumentar. Tabarca i Tàndem.
Miranda, Florencia. (2010). Textos e gêneros em dialogo. Uma abordagem linguística da intertextualisazão. Fundação Calouste Gulbenkian.
Mogos, Andreea; Trofin, Constantin. (2015). YouTube Video Genres. Amateur How-To Videos versus Professional Tutorials, En. Acta universitatis danubius, 9: 38-48.
Monferrer-Palmer, Aina. (2022). Docentes hiperdiscursivos. Octaedro.
Oliveira, Lidineia; Dias, Anair. (2021). Do gênero conto ao gênero podcast: uma proposta de retextualização. Revista Educação em Foco, 3 (26): 1-13.
Paivio, Allan. (1971). Imagery and verbal processes. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
Rojo, Roxanne. (2012). Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. En R. Rojo i E. Moura (Eds.), Multiletramentos na Escola Parábola, pp. 11-32.
Román, María Pilar (2018). El vídeo tutorial como género discursivo en la proyección y desarrollo de la competencia oral en Secundaria. Didacticae, 8, 193-208.
Simard, Claude., Dufays, Jean-Louis, Dolz, Joaquim, i Garcia-Debanc, Claudine. (2019). Didactique du français langue première (2a ed.). De Boeck Superieur.
Sumiya, Aline (2017). O gênero multimodal tutorial em vídeo e suas contribuições no ensino-aprendizagem de francês como língua estrangeira por adolescentes, USP, Trabalho de Mestrado. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-03042017-123457/pt-br.php
Tarquini, Gianna; McDorman, Richard. (2019). Video tutorials: an expanding audiovisual genre, Language On, 32: 146-170. https://jostrans.org/issue32/art_tarquini.pdf
Vygotski, Lev. (2019). Pensée et langage. La Dispute.
Zayas, Felipe; Camps, Anna (Eds.) (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. Barcelona: Graó.
Publicades
Com citar
-
Resum32
-
PDF 93
-
HTML 2
-
EPUB 1
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 Aina Monferrer-Palmer, Joaquim Dolz Mestre
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-SenseObraDerivada 4.0.
Els articles publicats en aquesta revista estan subjectes als termes següents:
1. La Universitat de València és l’editora de Research in Education and Learning Innovation Archives. La revista conserva els drets patrimonials (copyright) del que es publica en la revista, si bé permet i propicia la reutilització d’aquests escrits sota una llicència copyleft.
2. Els textos publicats en aquesta revista estan –si no s’indica el contrari– sota una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
La revista anima els seus autors a difondre i donar major visibilitat a les recerques que publique en Research in Education and Learning Innovation Archives, de manera que els informa que en publicar amb nosaltres:
- L’autor conserva els drets d’autor encara que cedeix a la revista el dret de la primera publicació.
- El treball es publica amb una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
- Autoarxiu: s’autoritza i recomana als autors difondre el seu treball en Internet en repositoris institucionals i altres pàgines personals o institucionals, per afavorir la seua visibilitat i citació, sempre indicant clarament que el treball es va publicar per primera vegada en aquesta revista.