What kind of person do I want to become? Reading reality and sharing the commons with Sociology in school sontexts
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.16.3.26475Keywords:
Global citizenship, learning situation, sociology, commons, democratic memory
Abstract
The absence of sociology in non-university education in Spain is a serious deficit in our education system that needs to be reversed. How can we explain an education without society? The recent new education law –LOMLOE– opens up opportunities to reintroduce sociology as part of the school curriculum. This contribution aims to present an innovative and applicable sociology in action proposal for the development of sociological “learning situations” in the curriculum of primary education, secondary education, Baccalaureate and adult education. A sociology that aims to achieve and share common goods for a common world. In the Valencian Community, schools have the possibility to present interdisciplinary projects developed by the teaching teams or to implement pedagogical projects proposed by the Regional Ministry of Education. Here we present a methodological framework, which materialises in a pedagogical proposal of sociology in action, to reintroduce the sociological perspective in formal and non-formal educational contexts. This framework is based on three principles: the importance of contributing to the institutionalisation of sociology from an early age, the increasing need to educate the "sociological gaze" to explain and understand a changing world of growing complexity (to “read reality”), the commitment to educate democratic global citizens for the improvement of social reality. The sociological learning situations will be tested experimentally in educational centres with the help of the Training and Resources Centres (Cefire) of the Valencian Community.
Downloads
References
Abellán-López, M.A.; Pardo-Beneyto, G.; Beltrán-Llavador, J. (2022). Presupuestos participativos con niños, niñas y adolescentes. Madrid, UNICEF. https://ciudadesamigas.org/wp-content/uploads/2022/07/UNICEF_Espana_presupuestos_participativos.pdf
Alonso, L. E. (1998). La mirada cualitativa en sociología. Madrid, Fundamentos.
Barry Clark, P. (1999). Ser ciudadano. Madrid, Sequitur.
Beltrán-Llavador, J. (2021) Inéditos viables. Los futuros posibles de la Formación de Personas Adultas. I Congrés de Formació de Persones Adultes. Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. València, 14 de julio. https://portal.edu.gva.es/ambitfpa/es/congresos-jornadas/congreso-fpa-2021/
Beltrán-Llavador, J. (2023). Por qué la participación (en presupuestos). Carta a Laia, que tendrá 33 años en 2050, en G. Pardo-Beneyto y M. Á. Abellán-López (coord.). Experiencias participativas infantiles y juveniles. Perspectivas sobre procesos de participación y gobernanza, pp. 17-32. Valencia, Tirant lo Blanch.
Beltrán-Llavador, J. (2023). Mudanzas. Manifiesto por los aprendizajes para una mayoría de edad. III Congreso Estatal de EPA, Alicante, 24-25 de marzo. https://portal.edu.gva.es/ambitfpa/es/congresos-jornadas/congreso-estatal-epa-2023/
Beltrán-Llavador, J.; Martínez Morales, I. y Gabaldón-Estevan, D. (2021). Marco de Innovación Educativa. Valencia, Conselleria de Cultura, Educación y Ciencia. https://ceice.gva.es/documents/162783553/173597346/Marc_Innovacio_Educativa_cas.pdf
Beltrán-Llavador, J. y Fernández-Coronado (2021). La mirada comprometida. Tareas para una sociología en acción. En Manuel Pérez Yruela. Legado y futuro de la sociología. Una mirada a la consolidación de la sociología académica y profesional en España, pp. 89-106. València, Universitat de València.
Beltrán-Llavador, J. y García-Calavia, M. Á. (2021). Sociología en las aulas. Levante, 23 de agosto. https://www.levante-emv.com/opinion/2021/08/23/sociologia-aulas-56447617.html
Beltrán-Llavador, J. y García-Calavia, M. Á. (2022). Titulaciones y planes de estudio: Marcos de interpretación de la sociología en las universidades españolas, en Fernández Esquinas, M. y Amorós i Domínguez, M. (Eds.). La sociología en España: diagnóstico y perspectivas de futuro, pp. 205-234. Madrid: Marcial Pons (Colección Investigación Sociológica).
Bergala, A. (2006). La hipótesis del cine. Pequeño tratado de la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona, Laertes.
Bourdieu, P. (Dir.) (1999). La miseria del mundo. Madrid, Akal.
Cant, Sarah; Savage, Mike & Chatterjee, Anwesa (2020). Popular but Peripheral: The Ambivalent Status of Sociology of Education in Schools in England. Sociology, vol. 54(1), 37-52.
Castoriadis, C. (1998). El ascenso de la insignificancia. Madrid, Cátedra.
Celorrio, X. M. (2023). Maestros del futuro sin sociología. El periódico. [Opinión, 5 de marzo]. https://www.elperiodico.com/es/opinion/20230305/maestros-futuro-sociologia-articulo-xavier-martinez-celorrio-84054893
Comisión Internacional sobre los futuros de la educación (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. Paris, UNESCO.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona, Paidós.
Feito-Alonso, R. (2022). Por un grado en sociología para el siglo XXI. Blog del autor: una nueva escuela. http://rfeito.blogspot.com/2022/01/por-un-grado-en-sociologia-para-el.html
Feito-Alonso, R.; Cabrera, L. y Beltrán Llavador, J. (2022). La Sociología de la Educación en España. Cronología de una época. Revista de Sociología de la Educación-RASE, vol. 15, n. 1, pp. 70-94.
Fernández Esquina, M. y Domínguez Amorós, M. (eds.) (2021). La sociología en España. Diagnóstico y perspectivas de futuro. Madrid, Federación Española de Sociología-Marcial Pons.
Fundación CIVES (2022). Educación, Ciudadanía y Memoria Democrática. Madrid, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática.
García-Calavia, M. Á. (2016). Una educación sin sociedad. Levante, 22 de julio. https://www.levante-emv.com/opinion/2016/07/22/educacion-sociedad-12370617.html
García-Calavia, M. Á. (2021). La institucionalización de la sociología en la Universitat de València: un largo proceso. En Manuel Pérez Yruela. Legado y futuro de la sociología. Una mirada a la consolidación de la sociología académica y profesional en España, pp. 9-26. València, Universitat de València.
García-Calavia, M. Á. y Beltrán-Llavador, J. (2022). Sociología en el aula. Informe sobre la situación de la sociología en la enseñanza no universitaria. Valencia, Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas. https://roderic.uv.es/handle/10550/83297
Gil Solsona, D.; Clares Sánchez, R. y Vera Gómez, C. (2021). La decadencia de la sociología en la enseñanza secundaria en España: un análisis del impacto de la LOMCE en la Sociología de la educación media postobligatoria. Em Aberto, Brasilia, v. 34 (111), 145-163, mayo-agosto. http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4831
Hardin, G. (1968). The Tragedy of the Commons. Science, New Series, vol. 168, n. 3859, 13 diciembre, 1243-1248.
Hughes, E. C. (1996). Le regard sociologique. Essais sociologiques. Paris, EHESS.
Jareño, D.; Beltrán-Llavador, J., Villar Aguilés, A., Hernàndez Dobon, F. J. y García Calavia, M. Á. (2023). Por una educación sociológica. Informaciones, 9 de marzo: https://www.informacion.es/opinion/2023/03/09/educacion-sociologica-84323727.html También publicado en valenciano: Per una educación sociològica. Levante, 9 de marzo. https://www.levante-emv.com/opinion/2023/03/09/per-educacio-sociologica-84307707.html
Krznaric, R. (2022). El buen antepasado. Cómo pensar a largo plazo en un mundo cortoplacista. Madrid, Capitán Swing.
Lahire, B. (2016). En defensa de la sociología. Contra el mito de que los sociólogos son unos charlatanes, justifican a los delincuentes y distorsionan la realidad. Buenos Aires, Siglo XXI.
Latour, B. (2021). ¿Dónde estoy? Guía para habitar el planeta. Madrid, Taurus.
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). BOE de 4 de octubre de 1990.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). BOE de 10 de diciembre de 2013.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). BOE de 30 de diciembre de 2020.
Merino, R. (2016). La sociología en el Bachillerato de Andorra. Comunicación presentada en la XII Conferencia de la FES (Gijón, 30 de junio, y 1-2julio). Accesible en: https://nanopdf.com/download/la-sociologia-en-el-bachillerato-de-andorra-rafael-merino_pdf#
Molina-Luque, F. 2021. El nuevo contrato social. Elogio de la profiguración. Madrid, Los libros de la Catarata.
Obiol, S. et al. (2019). Enseñar sociología a quienes no estudian sociología. IN-RED. V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Universitat Politécnica de València, 11 y 12 de julio. Doi:http://dx.doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10476
Pardo-Beneyto, G. y Abellán-López, M. Á. (coord.). Experiencias participativas infantiles y juveniles. Perspectivas sobre procesos de participación y gobernanza. Valencia, Tirant lo Blanch.
Sanvicen-Torné, P. (2022). Per si arribès un altra pandèmia… En Llibres per pensar. Grup de reflexió sobre sociologia contemporània. Periódico La mañana, 20 de noviembre. https://www.lamanyana.cat/
UNESCO (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? Paris, UNESCO.
Wright Mills, Ch. (1999). La imaginación sociológica. Madrid, Fondo de Culura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1117
-
PDF (Español)682
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.