Dreams for a New Spanish Dance: Dramaturgy of El desertor (1930), by Felipe Ximénez de Sandoval

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.6.16753

Keywords:

Spanish dance, ballet, dramaturgy, Ballets Espagnols

Abstract

In the literary work of Felipe Ximénez de Sandoval (1903-1978), we observe a special dedication to performing arts. Beyond his facet as playwright, he was in contact with the greatest Spanish musicians and was interested in Spanish dance. Thereby, he wrote two dramaturgies for ballet: El desertor (1930), without representation, and La rosa viva (1966), choreographed by Mariemma. Although this last ballet’s location is unknown, El desertor was found in the archives of Antonia Mercé la Argentina. He created it for her with Gustavo Pitalluga’s music. This article studies the connection between the author and the Spanish dance and analyses the dramaturgy of this ballet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Coello Hernández, Instituto de Historia, CSIC / Universidad Complutense de Madrid

Doctorando

References

Acker, Yolanda (1998). “Ballets escritos por compositores españoles en el siglo XX”. En Antonio Álvarez Cañibano, José Ignacio Cano y María José González Ribot (eds.), Ritmo para el espacio. Los compositores españoles y el ballet en el siglo XX.Madrid: Centro de Documentación de la Música y de la Danza, 42-67 pp.

Albert, Mechthild (2007). “Esteticismo neoclásico y vitalismo prefascista. Felipe Ximénez de Sandoval: Robinsón”. En Gero Arnscheidit y Pere Joan Tous (coords.), Una de las dos Españas: representaciones de un conflicto identitario en la historia y en las literaturas hispánicas: estudios reunidos en homenaje a Manfred Tietz. Madrid/Frankfurt: Vervuert/Iberoamericana, 403-422 pp.

Albert, Mechthild (2003). Vanguardistas de camisa azul. La trayectoria de los escritores Tomás Borrás, Felipe Ximénez de Sandoval, Samuel Ros y Antonio de Obregón entre 1925 y 1940. Traducción de Cristina Díez Pampliega y Juan Ramón García Ober. Madrid: Visor.

Bethencourt Pérez, Fátima (2016). La escena moderna como crisol de la vanguardia: su reflejo en el ballet La romería de los cornudos y el espectáculo La Tragedia de Doña Ajada (1929) [tesis]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Carbajosa, Mónica, y Carbajosa, Pablo (2003). La corte literaria de José Antonio: la primera generación cultural de la Falange. Barcelona: Crítica.

Hellín Rubio, Inés (2106). La Danza Española y la narrativa escénica. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, col. Teoría y práctica del Teatro.

Murga Castro, Idoia (2017). Escenografía de la danza en la Edad de Plata (1916-1936). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Published

2020-04-01

How to Cite

Coello Hernández, A. (2020). Dreams for a New Spanish Dance: Dramaturgy of El desertor (1930), by Felipe Ximénez de Sandoval. Diablotexto Digital, 6, 41–60. https://doi.org/10.7203/diablotexto.6.16753
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    459
  • PDF (Español)
    301

Metrics

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.