Performance Acted at the Holy Church of Seville by Pedro Ramos, notary. A Fifteenth-century Anonymous Unpublished Play. An Edition and Study
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21806Keywords:
Fifteenth-century religious drama, birth of Christ, unpublished play, anonymity, allegorical subject and characters, prose writingAbstract
A critical edition and study of the unpublished play Performance acted at the Holy Church of Seville by Pedro Ramos, notary (The Hispanic Society of America, Ms. B2603, fols. 39v-48r) so as to incorporate it to the corpus of fifteen-century Spanish drama.
Downloads
References
Alín, José María (1968). El cancionero español de tipo tradicional. Madrid: Taurus.
Alonso, Martín (1982). Enciclopedia del Idioma. Diccionario Histórico y Moderno de la Lengua Española (Siglos XII al XX), Etimológico, Tecnológico, Regional e Hispanoamericano. Madrid: Aguilar.
Aut. = Diccionario de Autoridades [1726-1739] (1984). Madrid: Real Academia Española, ed. facs. Madrid: Gredos (NTLLE).
Barrera y Leirado, Cayetano Alberto de la (1968). Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII (Madrid, 1860). London: Tamesis Books, ed. facs.
Biblia de Jerusalén [1967] (2009). Bilbao: Desclée de Brouwer.
Correas, Gonzalo (2000). Vocabulario de refranes y frases proverbiales (1627), ed. de Louis Combet, revisada por Robert Jammes y Maïté Mir-Andreu. Madrid: Castalia.
Cov. = Covarrubias Horozco, Sebastián de (2006). Tesoro de la lengua castellana o española (1611), ed. integral e ilustrada de Ignacio Arellano y Rafael Zafra. Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
DRAE = Diccionario de la lengua española. Madrid: Real Academia Española.
Frenk, Margit (1990). Corpus de la antigua lírica popular hispánica (siglos XV a XVII). Madrid: Castalia.
Gestoso Pérez, José [1910] (1993). Curiosidades antiguas sevillanas (Serie Segunda). Sevilla: En la Oficina del periódico “El Correo de Andalucía”. Ed. facs. Sevilla: Ayuntamiento, con presentación de Manuel Grosso Galván.
Moll, Jaime (1975). «Música y representaciones en las constituciones sinodales de los Reinos de Castilla del siglo XVI». Anuario Musical, XXX, pp. 209-243.
NTLLE = Nuevo Tesoro Lexicográfico de la Lengua Española. Madrid: Real Academia Española.
Regueiro, J. M. y Reichenberger, A. G. (1984). Spanish Drama of the Golden Age. A Catalogue of the Manuscript Collection at the Hispanic Society of America. New York: The Hispanic Society of America.
Revilla, Federico (1990). Diccionario de Iconografía. Madrid: Cátedra.
Reyes Peña, Mercedes de los (2005). “Tres representaciones inéditas del siglo XVI sobre el nacimiento de Cristo”. En “Por discreto y por amigo”. Mélanges offerts à Jean Canavaggio, eds. Christophe Couderc y Benoît Pellistrandi. Madrid: Casa de Velázquez (Collection de la Casa de Velázquez, 88), pp. 319-343.
Reyes Peña, Mercedes de los (2017). “La producción dramática inédita de Francisco Galeas (Hispanic Society of America, Ms. HC380/611)”. En Homenaje a Francisco Ruiz Ramón, coord. Luciano García Lorenzo, Hipogrifo. Revista de Cultura del Siglo de Oro, 5. 1, pp. 115-154.
Reyes Peña, Mercedes de los, en colaboración con José Antonio Raynaud (2021). “Cinco piezas inéditas en loor del Nacimiento de Cristo de Francisco Galeas (1567-1614). Estudio y edición”, Hipogrifo. Revista de Cultura del Siglo de Oro, 9.1, pp. 1187-1266.
Sánchez Arjona, José [1898] (1994). Noticias referentes a los anales del teatro en Sevilla desde Lope de Rueda hasta fines del siglo XVII, Sevilla, Imp. de E. Rasco. Ed. facs. Sevilla: Ayuntamiento, con Prólogo y Apéndice bibliográfico de Piedad Bolaños Donoso y Mercedes de los Reyes Peña.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract220
-
PDF (Español)127
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)