The rebellion of languages: interrelation of the arts and experimental poetry

Authors

  • Juan Carlos Fernández Serrato Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18357

Keywords:

Neo-avantgardes, experimental poetry, relation between the arts, visual culture, postmodernism

Abstract

This paper presents a synthetic history of the emergence of experimental poetry in Spain, focused on the expressive utopia of the integration of the arts as a supranational language and a replica of the hegemony of image in mass culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillejo, J. (1967): La caída del avión en terreno baldío. Madrid, Zaj. 

Cózar, R. de (1991): Poesía e imagen: Formas difíciles del ingenio literario. Sevilla, El Carro de la Nieve. 

Crespo, A. y Gómez Bedate, P. (1963): Situación de la poesía concreta. Madrid, Libros de la Resistencia, 2013. Reed. 

García Sánchez, J. (1973): “Algunas consideraciones sobre la poesía experimental”. El Urogallo, 19: 60-66. 

Hidalgo, J. (1967): Viaje a Argel. Madrid, Zaj.

Gomringer, E. y Döhl, R.(Eds.) (1968): Poesía experimental, estudios y teoría. Madrid, Instituto Alemán y Cooperativa de Producción Artística y Artesana.

Lafuente, J.M. y Maderuelo, J. (2014): Escritura experimental en España, 1963-1983. Heras (Cantabria), Archivo Lafuente, Círculo de Bellas Artes de Madrid, Acción Cultural Española, Ediciones La Bahía. Catálogo de la exposición colectiva comisariada por José María Lafuente y celebrada en el Círculo de Be- llas Artes de Madrid entre el 16 de octubre de 2014 y el 11 de enero de 2015.

López Gradolí, A. (1971): Quizá Brigitte Bardot venga a tomar una copa esta noche. Madrid, Parnaso-70. 

López Gradolí, A. (1973): “Notas sobre algunos es- critores experimentales españoles”. El Urogallo, 19: 53-58. 

Millán, F. (1969): Este protervo zas. Madrid, Libros de Poesía N.O. 

Millán, F. (1971): Textos y antitextos. Madrid, Parnaso-70.

Millán, F. (1973): “La poesía experimental y su método”. El Urogallo, 19. Reed. En millán, F. (2009): 87-89. 

Millán, F. (2009): Escrito está: Poesía experimental en España (1963-1984). Heras (Cantabria), Artium Centro Museo Vasco de Arte Contemporáneo y Patio Herreriano Museo de Arte Contemporáneo Español de Va- lladolid, Ediciones la Bahía. Catálogo de la exposición colectiva comisariada por Fernando Millán y celebrada en Artium de Vitoria entre el 30 de mayo y el 20 de septiembre de 2009 y en el Museo Patio Herreriano de Valladolid entre el 10 de enero y el 25 de abril de 2010. 

Millán, F. y García Sánchez, J. (1975): La escritura en libertad: Antología de la poesía experimental. Madrid, Alianza. 

Moles, A. (1971): El lenguaje y los problemas del conocimien- to. Buenos Aires, Rodolfo Alonso Editor. 

Montells, J. M. (1971): La cabellera de Berenice. Madrid, Parnaso-70. 

Sarmiento, J.A. (1990): La otra escritura: Poesía experi- mental española (1960-1973). Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha. 

Uribe, E. (1969): Concretos uno. Madrid, Libros de Poesía N.O. 

Viladot, G. (1965): Nou plast poemes. Lleida, Lo Pardal. VV.AA. (1969): Situación uno. Madrid, Libros de Poesía N.O 

Published

2018-12-30

How to Cite

Fernández Serrato, J. C. (2018). The rebellion of languages: interrelation of the arts and experimental poetry. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 6, 27–34. https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18357
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    352
  • PDF (Español)
    43

Issue

Section

PERSPECTIVES

Metrics

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.