Scenes of the «travesti show» in the archive of the popular press of Buenos Aires (1965-1987)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.25.26535

Keywords:

Editorial office archive, Photo archive, Magazines, Transvestites, Show.

Abstract

This article seeks to explore some aspects of the discursive and visual construction carried out by the popular press of Buenos Aires of trans and transvestite femininities, in publications ranging from 1965 to 1987. It will attempt to show how the notion of «transvestism» as performance determined to a large extent the way in which Argentine transvestites have appeared in the popular press in the period from 1965 to 1987. On the other hand, we will examine the circulation of the categories «Travestis» and «Hombres vedettes» within the editorial archive of Crónica, to which the press documents to be analyzed belong.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucia Cytryn, UNTREF, CONICET

Lucia Cytryn holds a Bachelor of Arts (UBA) and is a PhD student in Gender Studies and Policies (UNTREF). She is a doctoral fellow of CONICET, based at the Institute for Research in Art and Culture Dr. Norberto Griffa (IIAC, UNTREF). She is professor and academic coordinator of the Master in Gender Studies and Policies (UNTREF) and is a member of the editorial committee of El lugar sin límites. Revista de Estudios y Políticas de Género. She worked as a researcher at the Biblioteca Nacional Mariano Moreno, where she participated in the curatorship of biblio-hemerographic exhibitions, the publication of catalogs and the management of events and conferences. She is a member of the PICT “Archivo y diagrama de lo viviente” based at the Programa de Estudios Latinoamericanos Contemporáneos y Comparados (PELCC) and the Project “Archivos en transición: memorias colectivas y usos subalternos” (Trans.Arch). Her research and publications are framed within literary studies, archival studies and queer theory. Her doctoral thesis project aims to study and analyze queer cultural, artistic and aesthetic practices in the cabarets of Buenos Aires between 1960 and 1980, and their representations in the tabloid press of the time.  

References

Archivos consultados 


Fondo Editorial Sarmiento, Subfondo Crónica, Biblioteca Nacional Mariano Moreno (Argentina). Departamento de Archivos. Fondo Editorial Sarmiento.

 


Fuentes primarias


«Vedettes de Copacabana resultaron ser varones», s/f, 1965.

 

«Los hombres de Copacabana que triunfan como mujeres». Así, 21 de marzo de 1967. 


«Los hombres que trabajan de mujer», Así, s/f.

 

«Los señores bataclanas», Así, 31 de agosto de 1971. 

 

«El cabaret de los travestis», Así, 21 de abril 1973. 

 

«¡Click! Sonrisas. ¡Click! Unas poses. ¡Click! Rejas», Esto, 2 de octubre de 1987

 


Fuentes secundarias

 

Álvarez, Ana. Coccinelle: entre el cabaret y la pantalla grande. Moléculas Malucas, junio de 2021. https://www.moleculasmalucas.com/post/coccinelle-entre-el-cabaret-y-la-pantalla

 

— «Maricas chicharras y travestis: mercados, espectáculos e intercambios transnacionales en los orígenes de la identidad de mujeres trans (Buenos Aires, años 1960-1970)». Revista Uruguaya de Ciencia Política, 31(1), 103-126. Epub 01 de junio de 2022. https://doi.org/10.26851/rucp.31.1.5

 

Barcelos Soliva, Thiago. «Sobre o talento de ser fabulosa: os “shows de travesti” e a invenção da “travesti profissional”», Cadernos Pagu, Número: 53, 2018. 


Berkins, Lohana. (comp). Cumbia, copeteo y lágrimas. Informe nacional sobre la situación de las travestis, transexuales y transgéneros. Buenos Aires: ALITT. Asociación de lucha por la identidad Travesti-Transexual, 2007. 


Butler, Judith. El género en disputa. Buenos Aires: Paidós, 2018.

 

Carvajal, Fernanda. «Image Politics and Disturbing Temporalities. On «Sex Change.  Operations in the Early Chilean Dictatorship», en TSQ: Transgender Studies Quarterly * Volume 5, Number 4 *, 2018. DOI 10.1215/23289252-7090087.

 

Cytryn, Lucía. «Plumas, escándalo y calabozos. Entrevista a Yeda Brown y Suzy Parker», Moléculas Malucas, marzo 2022. https://www.moleculasmalucas.com/post/plumas-escandalo-y-calabozos 


— .«Aventuras del tercer sexo», Moléculas Malucas, octubre 2021. https://www.moleculasmalucas.com/post/aventuras-del-tercer-sexo

 

De la Fuente, Vera. «Los archivos de la prensa gráfica», en Catálogo de exposición «Laboratorio de ideas. La revista Qué sucedió en 7 días y su archivo de redacción», Biblioteca Nacional Mariano Moreno, 2013. 


Derrida, Jacques. Mal de archivo. Una impresión freudiana. Editorial Trotta. Madrid: 1997. 


Disalvo, Lucas.  « Desfondar el “caso”. Transiciones masculinas en el ojo de la prensa sensacionalista argentina». Moléculas Malucas, Noviembre de 2020. https://www.moleculasmalucas.com/post/desfondar-el-caso

 

Eujanian, Alejandro. Historia de revistas argentinas. 1900-1950: la conquista del público. Buenos Aires: Asociación Argentina de Editores de Revistas, 1999.

 

Fernández Romero, Francisco; Mendieta, Andrés. «Toward a Trans* MasculineGenealogy in South America». SQ: Transgender Studies Quarterly. Volume 9, Number 3. August 2022. DOI 10.1215/23289252-983620. 


Link, Daniel.  «Estilística de la carne (Barroco y Siglo XXI)». El lugar sin límites. Revista de Estudios y Políticas de Género. Nro 6, abril 2022, pp. 1-18. 


Molloy, Sylvia. Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2018.

 

Petrecca, Mariano. «Sucesos entre la caída y la vuelta: sensacionalismo, política y peronismo en la revista Así el mundo en sus manos (1955-1972)». Tesis de Maestría en Investigación Histórica. Universidad de San Andrés. Departamento de Humanidades; Argentina, 2020.

 

Simonetto, Patricio. A Body of One’s Own. A Trans* History of Argentina (1900-2012). Austin: University of Texas Press, 2024. 


Tintilay, Ivana; «Memorias de una cuarentena eterna».    https://www.moleculasmalucas.com/post/memorias-de-una-cuarentena-eterna, Mayo de 2020.

 

Rufer, Mario. «El archivo: de la metáfora extractiva a la ruptura poscolonial» en Gorbach, Frida y Rufer, Mario. (In)disciplinar la Investigación: archivo, trabajo de campo y escritura. México, Siglo XXI, 2016.

Published

2023-07-18

How to Cite

Cytryn, L. (2023). Scenes of the «travesti show» in the archive of the popular press of Buenos Aires (1965-1987). EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 25, 77–86. https://doi.org/10.7203/eutopias.25.26535
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    218
  • PDF (Español)
    159

Issue

Section

DOSSIER

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.