Sobre lo trémulo de la memoria desnuda, todo se está repitiendo: the dissident experience of the war and the post-war in the Colliure, El Bardo and Ocnos collections
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27029Keywords:
memory, commitment, mid-century poetry, collections, late FrancoismAbstract
This text contends that the poetry of the "generación de medio siglo" (mid-century generation) is intricately woven around the imperatives of personal and public memory restitution, serving as a resistance front against the official Francoist narratives. Accordingly, it places a spotlight on the intimate relationship between ethics and aesthetics in the lyrical productions of a substantial portion of the poets featured and celebrated in the Barcelona collections, namely Colliure (1961-1966), El Bardo (1964-1974), and Ocnos (1968-1983). The study also scrutinizes the significance of social realism during the 1950s and the critical approaches of the 1960s, positioning them as poetic methodologies and trends employed to unearth the silenced and overlooked narratives of the wartime and post-war era. Furthermore, it illustrates, through thematic and critical analysis, how these specific experiences converge into a broader lyrical paradigm referred to as "poesía del conocimiento" (poetry of knowledge). Consequently, this elucidates the significance of three of the most pivotal poetry collections of the late Franco era, illuminating their role as foundational components of an anti-Franco culture of memory that laid the groundwork for democratic culture during the twenty-five years of the dictatorship.
Downloads
References
Augé, Marc (1998). Las formas del olvido. Barcelona: Gedisa.
Barral, Carlos (1961). Diecinueve figuras de mi historia civil. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.
Batlló, José (1995). El Bardo (1964-1974). Memoria y antología. Barcelona: Los Libros de la Frontera.
Batlló, José (1968). Antología de la nueva poesía española. Madrid: Ciencia Nueva, El Bardo.
Burke, Peter (2005). ¿Qué es la historia cultural? Barcelona: Paidós.
Burke, Peter (2001). Hablar y callar. Funciones sociales del lenguaje a través de la historia. Barcelona: Gedisa.
Caballero Bonald, José Manuel (1988). “Encuentros con el 50. La voz poética de una Generación”, Ínsula, Madrid, enero de 1988, n.º 494, p. 24.
Caballero Bonald, José Manuel (1963). Pliegos de cordel. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.
Castellet, José María (1960). Veinte años de poesía española (1939-1959). Barcelona: Seix Barral.
Debicki, Andrew P. (1987). Poesía del conocimiento. La generación española de 1956-1971. Madrid: Júcar.
Fuertes, Gloria (1962). … que estás en la tierra. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.
García Hortelano, Juan [1970] (1980). El grupo poético de los años 50. (Una antología). Madrid: Taurus.
García Martín, José Luis (1986). La segunda generación poética de posguerra.
Badajoz: Departamento de Publicaciones de la Excma. Diputación.
Gil de Biedma, Jaime (2015). Diarios. Barcelona: Lumen.
Gil de Biedma, Jaime (2010). El argumento de la obra. Correspondencia (1951-1989). Barcelona: Lumen.
Gil de Biedma, Jaime (2010). Obras. Poesía y prosa. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Gil de Biedma, Jaime (1965). En favor de Venus. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.
González, Ángel (2009). El intelectual y su memoria. Entrevista de Álvaro Soler a Ángel González. Granada: Editorial Universidad de Granada.
González, Ángel (1961). Sin esperanza, con convencimiento. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.
Goytisolo, José Agustín (1961). Años decisivos. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.
Jiménez Martos, Luis (1961). Nuevos poetas españoles. Madrid: Ágora.
Lanz, Juan José (2009). Las palabras gastadas. Poesía y poetas del medio siglo. Sevilla: Renacimiento.
Langbaum, Robert (1996). La poesía de la experiencia. Granada: Comares.
Lechner, Jan (2004). El compromiso en la poesía española del siglo XX. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
López Pacheco, Jesús (1961). Canciones del amor prohibido. Barcelona: Jaime Salinas Editor, Colliure.
Luis, Leopoldo de (1982). Poesía social española contemporánea. Antología (1939-1968). Madrid: Júcar
Luis, Leopoldo de (1965). Antología (1939-1964). Poesía social. Madrid: Alfaguara.
Marco, Joaquín (2009). El crítico peregrino. Leer y escribir sobre narrativa española. Madrid: Marenostrum.
Marco, Joaquín (1986). Poesía española siglo XX. Barcelona: Edhasa.
Payeras Grau, María (1990). La colección “Colliure” y los poetas del medio siglo. Palma de Mallorca: Caligrama.
Ricoeur, Paul (2004). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Sharpe, Gim [1991] (1996). “Historia desde abajo”. En Peter Burke (ed.), Formas de hacer historia. Madrid: Alianza, pp. 38-59.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract205
-
PDF (Español)68
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)