Attitudes of future pedagogues towards educational innovation in the university context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.34.29172

Keywords:

Educación Superior, innovación educativa, innovación docente, calidad educativa, estudiantes.

Abstract

In recent years, the importance of the university’s role in training both competent professionals as well as critical and participatory citizens has been highlighted. This approach is crucial in an ever-changing knowledge society. In this context, higher education faces the challenge of innovatively adapting to the current situation and this underscores the need to foster a culture of innovation in its institutions to maintain educational quality. The purpose of this study is to analyse the attitudes of pedagogy students at the University of Murcia towards educational innovation in the university context. The QUACINE questionnaire was used. The sample was 246 students from the 2023/2024 academic year. Results indicate that students assess educational innovation positively, highlighting the motivation and dedication of teachers, the university context, and the use of methodologies adapted to the current reality as necessary factors for innovation. Significant differences were observed according to gender and the course. In conclusion, future pedagogues, who study education in order to analyse and enhance it, perceive educational innovation as a key pillar in universities that want to ensure educational quality in line with today’s society.

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Author Biography

María Luisa Belmonte, Universidad de Murcia

María Luisa Belmonte es Pedagoga Doctora en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria y Profesora Contratada Doctora (acreditada a Profesora Titular) del Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, de la Facultad de Educación en la Universidad de Murcia.

Entre sus líneas de investigación prioritarias, en la actualidad destacan fundamentalmente la planificación, aprendizaje y evaluación de competencias, el aprendizaje basado en el juego, la relación familia-escuela y la discapacidad intelectual.

En este tiempo ha participado en Proyectos de Investigación e Innovación Educativa, ha escrito diversidad de artículos y ha presentado comunicaciones en Congresos, tanto nacionales como internacionales. Además, imparte docencia en el Título Universitario para personas con discapacidad intelectual “Todos Somos Campus”, y ha sido mediadora varios años en una “Vivienda Compartida” dentro del Proyecto “Escuela de Vida” de la Fundación Síndrome de Down de la Región de Murcia (FUNDOWN).

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Published

2025-01-28

How to Cite

Acosta, A., & Belmonte, M. L. (2025). Attitudes of future pedagogues towards educational innovation in the university context. Research in Education and Learning Innovation Archives, (34), 91–104. https://doi.org/10.7203/realia.34.29172
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